Bekkentherapie

Fysiotherapie bij bekkenklachten is bedoeld voor mensen met klachten van de bekkengewrichten, lage rug en heup. Deze klachten kunnen bijvoorbeeld ontstaan na een ongeval of sportblessure, maar ook zonder duidelijke oorzaak. Samen met het onderste deel van de lage rug biedt het bekken de basis voor de gehele wervelkolom. Indien er iets niet goed functioneert binnen deze basis kan dit een breed scala aan klachten geven in de rug, bil, bekken(bodem) en de heup.

Tijdens de zwangerschap ervaren vrouwen geregeld bekkenpijn. Deze klachten ontstaan vaak als gevolg van de sterke hormonale veranderingen, die nodig zijn om het geboortekanaal tijdens de bevalling te vergroten. Het resultaat van deze hormonale veranderingen zijn lossere en slappere gewrichtsbanden en soepeler bindweefsel en spieren waardoor er zeer kleine dislocaties in het bekken kunnen optreden en voor pijnklachten kunnen zorgen. Enkele kenmerken van zwangerschap gerelateerde bekkenklachten zijn:

• Continu aanwezig pijn, vaak scherp, dan weer branderig of zeurend.
  • Pijn bevindt zich rond het bekken: in de onderrug, het stuitje, de buik, aan de zijkant of achterkant van de bovenbenen, in de liezen of aan het schaambeen. De pijn kan uitstralen naar de benen, hoger in de rug of zelfs de nek.

Het hebben van bekkenklachten of dit nu wel of niet tijdens een zwangerschap is, kan veel impact hebben op het dagelijks functioneren. Een fysiotherapeut zal samen met u goed naar de klachten kijken en de mogelijke oorzaken. Hij of zij kan u vervolgens adviezen geven, hoe om te gaan met uw klachten in het dagelijks leven. Daarnaast zal oefentherapie een onderdeel zijn van de behandeling om het bewegingsgevoel te verbeteren en stabiliserende spieren te versterken.

Inge Baltissen en Mechteld te Boome binnen Fysiotherapie de Risselt gecertificeerd in het behandelen van bekkenklachten bij zwangerschap.